Mediator szkolny

Grafika szkolenia

Mediator szkolny

Opis kursu

Jak wynika z rekomendacji Rzecznika Praw Dziecka (RPD) mediacja to sposób pracy z konfliktem, który na poziomie placówek oświaty wprowadza kulturę dialogu i współodpowiedzialności za kształtowanie klimatu w szkole. Mediacja stanowi ważne i skuteczne narzędzie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pracy z dziećmi i młodzieżą zgodnie z rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej dotyczącymi zasad udzielania i organizacji pomocy psychologicznej i pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Mediacja jest także elementem edukacji prawnej w szkole. Przepisy prawa umożliwiają jej stosowanie do rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym, a zawarte w tej procedurze porozumienia mogą zakończyć spór.
Wprowadzanie mediacji w szkołach i innych placówkach oświatowych wymaga właściwie przygotowanej kadry – tzw. mediatorów szkolnych, pełniących zarazem funkcję edukatorów mediacji i opiekunów mediatorów rówieśniczych. Standardy w zakresie kształcenia mediatorów szkolnych i rówieśniczych (młodzieży prowadzącej mediacje na rzecz rówieśników), jak również zasady wprowadzania mediacji i ich realizowania określił w 2017 r. Rzecznik Praw Dziecka. Niniejszy kurs obejmuje swoim zakresem pakiet edukacyjny i warsztatowy, który przygotowuje nauczycieli szkół do pełnienia funkcji mediatora szkolnego, edukatora mediacji oraz opiekuna mediatorów rówieśniczych. Program kursu uwzględnia tematykę rekomendowaną przez RPD: podstawy wiedzy psychologicznej o mechanizmach powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów; procedury rozwiązywania konfliktów (negocjacje, mediacje, arbitraż, sąd); wiedzę o prawnych i organizacyjnych aspektach funkcjonowania mediacji; procedury wprowadzania mediacji w szkołach i innych placówkach oświaty; trening umiejętności praktycznych mediacji. Po ukończeniu kursu mediator otrzymuje certyfikat nadający mu status mediatora szkolnego. Proponowany w ramach kursu pakiet godzin jest zgodny z wymogami określonymi przez RPD.

Cele kształcenia

Celem kursu jest wzmocnienie kompetencji mediacyjnych kadry szkolnej poprzez przygotowanie do pełnienia roli mediatora szkolnego, edukatora mediacji i opiekuna mediatorów rówieśniczych. Szkolenie ma na celu wzmocnienie kompetencji nauczycieli w zakresie rozwiązywania konfliktów występujących w środowisku szkolnym poprzez realizację kursu szkoleniowego zwiększającego wiedzę i umiejętności uczestniczek/uczestników w obszarze wykorzystania mediacji szkolnych i rówieśniczych. Szkolenie zostanie zrealizowane zgodnie ze „Standardami mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych” opracowanymi przez Rzecznika Praw Dziecka. Dzięki oferowanemu szkoleniu uczestniczki/uczestnicy nabędą kompetencje mediatora szkolnego umożliwiające wprowadzanie w szkole mediacji szkolnych i rówieśniczych oraz wyposażą ich w narzędzia (pakiety edukacyjne) pozwalające wchodzić w rolę opiekuna mediatorów rówieśniczych i edukatora mediacji oraz prowadzenia klubu mediacji w szkole. Szkolenie ma na celu wzmocnienie kompetencji nauczycieli w zakresie rozwiązywania konfliktów występujących w środowisku szkolnym poprzez realizację kursu szkoleniowego zwiększającego wiedzę i umiejętności uczestniczek/uczestników w obszarze wykorzystania mediacji szkolnych i rówieśniczych. Szkolenie zostanie zrealizowane zgodnie ze „Standardami mediacji rówieśniczej i szkolnej w szkołach i innych placówkach oświatowych” opracowanymi przez Rzecznika Praw Dziecka. Dzięki oferowanemu szkoleniu uczestniczki/uczestnicy nabędą kompetencje mediatora szkolnego umożliwiające wprowadzanie w szkole mediacji szkolnych i rówieśniczych oraz wyposażą ich w narzędzia (pakiety edukacyjne) pozwalające wchodzić w rolę opiekuna mediatorów rówieśniczych i edukatora mediacji oraz prowadzenia klubu mediacji w szkole zgodnie z przedmiotowymi standardami określonymi przez Rzecznika Praw Dziecka.

Adresaci

Adresatami są pracownicy szkół – nauczyciele, osoby zatrudnione na stanowisku pedagoga lub psychologa szkolnego, bądź inne pełniące funkcje kierownicze i/lub organizacyjne (np. wychowawcy) w szkole.

Program kursu

1) Podstawy wiedzy psychologicznej o mechanizmach powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów (16h);
2) Komunikacja interpersonalna (8h);
3) ADR – procedury rozwiązywania konfliktów (negocjacje, mediacje, arbitraż, sąd) – 8h;
4) Prawne i organizacyjne aspekty funkcjonowania mediacji;
5) Formalne i organizacyjne aspekty wdrażania mediacji w szkole;
6) Trening umiejętności praktycznych – negocjacje (8h);
7) Trening umiejętności praktycznych – mediacje (8h).

Kadra dydaktyczna

dr Katarzyna Kobielska – dr nauk humanistycznych, starsza wykładowczyni w Instytucie Politologii UWr, mediatorka, facylitatorka, edukatorka mediacji w ramach Studium Podyplomowego Zawód Mediator (Uniwersytet Wrocławski) oraz projektów społecznych propagujących mediacje (np. Upowszechnianie mediacji jako formy rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym gmin powiatu wrocławskiego””). Współautorka opracowania „”Leksykon mediacji”” (2023).

dr Monika Wichłacz – doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce. Pracuje w Instytucie Politologii na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Wykładowczyni i kierowniczka Studiów Podyplomowych Zawodu Mediatora na tymże uniwersytecie. W pracy badawczej, dydaktycznej i szkoleniowej zajmuje się problematyką dynamiki konfliktów międzygrupowych oraz sposobów ich opanowania, umieszczając je szczególnie w kontekście psychologii społecznej i politycznej oraz socjotechniki. Gorąca propagatorka idei i praktyki Alternative Dispute Resolution, Peace-building oraz walki bez użycia przemocy.

prof. Leszek Sobkowiak – profesor Uniwersytetu Wrocławskiego. Emerytowany pracownik Instytutu Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego, kierownik Zakładu Teorii Polityki. Autor kilkudziesięciu pozycji naukowych, wielokrotnie nagradzany za dokonania dydaktyczne. Wykładowca Studiów Podyplomowych Zawodu Mediatora. Doświadczony edukator i szkoleniowiec. W obszarze jego zainteresowań leżą zagadnienia konfliktu, partycypacji oraz zmiany społecznej i politycznej oraz negocjacji. Na potrzeby realizacji części szkoleń nawiązana zostanie współpraca z praktykami działającymi w obszarze mediacji.

Cena

1700 zł od osoby

Kontakt

Kontakt w sprawie zapisów:
dr Katarzyna Kobielska
katarzyna.kobielska@uwr.edu.pl
Instytut Politologii UWr
ul. Koszarowa 3
51-149 Wrocław

W sprawie szkoleń zamkniętych dla firm i instytucji.
Centrum Transferu Technologii
ctt@uwr.edu.pl
tel. +48 375 28 90

Zapisy

W celu zapisania się na kurs proszę o przesłanie wypełnionego formularza – link – na adres e-mail: katarzyna.kobielska@uwr.edu.pl

Terminy

Termin kursu: semestr letni 2024/2025
Warunkiem uruchomienia warsztatów jest zebranie się odpowiedniej liczby uczestników – min. 15 osób.

Termin zakończenia rekrutacji:

Dodatkowe informacje

Forma zajęć: zajęcia stacjonarne
Instytut Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego
ul. Koszarowa 3
Liczba godzin: 64 godzin (8 dni x 8 godzin)
Liczba uczestników: min. 15 osób
Typ szkolenia: otwarte
Język: PL
Warunki ukończenia: obecność na szkoleniu oraz uregulowanie opłat za udział
Dokument ukończenia: certyfikat ukończenia kursu wydane przez Uniwersytet Wrocławski

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER