Zarządzanie międzykulturowe w organizacji i warsztat kompetencji międzykulturowych

loga poziom
Grafika szkolenia

Zarządzanie międzykulturowe w organizacji i warsztat kompetencji międzykulturowych

Prowadzący

dr Anna Cichecka
dr hab. Maciej Bachryj

Grupa docelowa

Osoby, które w pracy zawodowej podejmują kontakty z osobami o odmiennym niż ich własny kontekst kulturowy.

Plan szkolenia

  1. Wprowadzenie do szkolenia. Integracja.
  2. Co to jest kultura? Odkrywanie wartości, norm i tradycji.
  3. Psychologiczne, kulturowe i sytuacyjne ramy zachowań społecznych.
  4. Kultura jako regulator zachowania i kryterium waloryzacji.
  5. Stereotypy i uprzedzenia.
  6. Kompetencja międzykulturowa i szok kulturowy.
  7. Wymiary różnić kulturowych i ich wpływ na zachowanie i doświadczanie rzeczywistości:
    • Indywidualizm-kolektywizm
    • Dystans władzy
    • Męskość-kobiecość
    • Unikanie-niepewności
    • Uniwersalizm-partykularyzm
    • Wycinkowość-całościowość
    • Powściągliwość-emocjonalność
    • Status osiągany-status przypisany
  8. Etnocentryzm-etnorelatywizm.
  9. Różnice międzykulturowe w relacjach społecznych i biznesowych. Przykłady państw azjatyckich.
  10. Różnice międzykulturowe w relacjach społecznych i biznesowych. Przykłady państw afrykańskich.
  11. Różnice międzykulturowe w relacjach społecznych i biznesowych. Przykłady państw europejskich.
  12. Specyfika komunikacji międzykulturowej.
  13. Komunikacja wysoko i niskokontekstowa.
  14. Incydenty krytyczne.
  15. Budowanie zaufania i współpracy w zespołach wielokulturowych.
  16. Podsumowanie, dyskusja, refleksja.

Współczesne organizacje coraz częściej stanowią platformę interakcji pomiędzy osobami wywodzącymi się z różnych przestrzeni kulturowych. Tym samym kulturowy bagaż członków i członkiń takiego zespołu stanowi istotny element dynamizujący relację między nimi i wpływający na efektywność organizacji w polu jej działania. Szkolenie „Zarządzanie międzykulturowe w organizacji” ma na celu dostarczenie jego uczestniczkom i uczestnikom wiedzy i rozwinięcie kompetencji ułatwiających budowanie efektywnych satysfakcjonujących relacji w zespole, z uwzględnieniem kulturowej różnorodności zespołu, w celu unikania potencjalnych nieporozumień i konfliktów.

Cele szkolenia

  • Zrozumienie roli i znaczenia kulturowych uwarunkowań zachowań społecznych

Uczestnicy i uczestniczki odkryją, jak kultura kształtuje sposób postrzegania i interpretacji świata przez ludzi. Zrozumieją, w jaki sposób różnice wynikające z kulturowych uwarunkowań odzwierciedlają się w wartościach, normach i oczekiwaniach, które wpływają na zachowania jednostek i grup. Zdobyta wiedza stanie się solidną podstawą do identyfikowania źródeł potencjalnych konfliktów na tle kulturowym oraz skutecznego ich łagodzenia.

  • Rozwijanie świadomości wpływu różnic kulturowych na komunikację i współpracę

Szkolenie pozwoli zrozumieć, jak różnice kulturowe ujawniają się w procesie komunikacji międzyludzkiej oraz jak adaptować swój styl komunikacji do wymogów środowiska międzykulturowego, w celu zwiększenia efektywności procesów komunikacyjnych. Uczestnicy i uczestniczki nauczą się rozpoznawać różne style komunikacji, w tym wysoko- i niskokontekstowe, oraz ich wpływ na wzajemne zrozumienie. Poznają techniki budowania jasnego przekazu, uwzględniającego kulturowe oczekiwania odbiorców.

  • Nabycie umiejętności identyfikowania i przełamywania stereotypów oraz uprzedzeń

Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się jak stereotypy i uprzedzenia wpływają na percepcję oraz ocenę innych osób. Zostaną uwrażliwieni na ryzyko błędów poznawczych wynikających ze specyfiki procesów poznania społecznego, które mogą zniekształcać rozumienie sytuacji i zachowań innych ludzi. Zdobyta wiedza pomoże w rozwijaniu kompetencji potrzebnych do tworzenia inkluzywnego środowiska pracy, które minimalizuje ryzyko utraty cennych zasobów wiedzy i umiejętności członków zespołu z powodu nieporozumień kulturowych.

  • Poznanie metod zarządzania zespołami wielokulturowymi

Szkolenie wyposaży uczestników i uczestniczki w praktyczne narzędzia wspierające efektywne zarządzanie zespołami wielokulturowymi. Obejmą one metody ułatwiające budowanie zrozumienia, zaufania oraz adaptację stylu zarządzania do zróżnicowanych oczekiwań kulturowych. Proces ten zostanie oparty na analizie różnych studiów przypadku, które pozwolą lepiej zrozumieć wyzwania i strategie działania w środowiskach wielokulturowych.

Czas trwania

32 h

Forma

stacjonarnie

Termin i miejsce

03, 04, 10 i 11 październik 2025
godz. 9.00-17.00
Wydział Nauk Społecznych
ul. Koszarowa 3; 51-168 Wrocław

Informacje dodatkowe

  • Każdy uczestnik szkolenia otrzyma certyfikat lub zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu.
  • Podczas szkolenia zapewniamy catering.
  • Projekt jest realizowany zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, uprzejmie prosimy o zabranie na szkolenie własnego notatnika oraz czegoś do pisania. Dzięki temu nie tylko zadbamy o środowisko, ale również zapewnimy komfort podczas zajęć.

Zapisz się na szkolenie

1. Pobierz formularz zgłoszeniowy

2. Wypełnij i podpisz.

3. Skan odeślij na adres: rozwoj.kadr@uwr.edu.pl

Możesz również odesłać wersję papierową na adres:
Uniwersytet Wrocławski
Centrum Transferu Technologii
pl. Uniwersytecki 1
50-137 Wrocław

Wysłanie formularza nie oznacza przyjęcia na szkolenie. Przed szkoleniem dostaniesz informację o zakwalifikowaniu się do uczestnictwa w szkoleniu.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER