

Organizacja lekcji terenowych i edukacji regionalnej w edukacji geograficznej
Prowadzący
mgr Marta Helt
Grupa docelowa
Nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy, specjaliści w szkole, nauczyciele świetlicy, kadra kierownicza szkoły.
Plan szkolenia
Głównym celem edukacyjnym geografii jak wynika z założeń podstawy programowej geografii zarówno w szkole podstawowej i ponadpodstawowej jest integrowanie wiedzy ucznia o środowisku przyrodniczym z wiedzą społeczno-ekonomiczną i humanistyczną, dlatego zasadniczą częścią szkolenia jest wyjazd terenowy nauczycieli i obserwacja w terenie. Rola lekcji terenowych w edukacji geograficznej na różnych etapach jest bardzo duża a organizacja ciekawej lekcji w terenie jest wymagającym wcześniejszego przygotowania zarówno pod względem merytorycznym jak i metodycznym przedsięwzięciem. Natomiast edukacja regionalna to kształtowanie etycznego stosunku do małej ojczyzny, uwypuklanie w procesie edukacyjnym i wychowawczym wartości jakie tkwią w przyrodniczym, kulturowym i społecznym otoczeniu ucznia.
Podczas zajęć terenowych uczestnicy mogą poczuć genius loci – czyli zespół materialnych i niematerialnych właściwości danego miejsca (ZASADA: zobaczyć, dotknąć, przeżyć). Przede wszystkim uczestnicy poznają zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji terenowej.
W pierwszej części szkolenia zostaną omówione ogólne cele organizacji lekcji poza murami szkoły. W tej części przeanalizowane zostaną treści z podstawy programowej, które powinno się realizować w terenie np. w formie warsztatów czy krótszych form w najbliższej okolicy.
Uczestnikom w kolejnym etapie zostanie ukazane znaczenie wyboru tematyki i atrakcyjności określania celów obserwacji oraz trafności ich doboru w odniesieniu do miejsca obserwacji oraz wieku odbiorcy. Uczestnicy szkolenia poznają także regulacje prawne dotyczące organizacji wycieczek szkolnych.
W kolejnej części szkolenia uczestnicy będą pracować nad dokumentacją wycieczki szkolnej oraz regulaminem wycieczki. Następnie uczestnicy poznają psychologiczne aspekty wpływu zajęć terenowych na kształtowanie kluczowych kompetencji u dzieci i młodzieży. Uczestnicy poznają przykładowe scenariusze lekcji terenowych oraz programy edukacyjne.
W następnej części szkolenia uczestnicy zapoznają się z zasadami projektowania wycieczek i etapami przygotowania zajęć terenowych oraz będą opracowywać przykładowe scenariusze lekcji terenowych.
Uczestnicy szkolenia nabędą wiedzę o potencjalne przyrodniczym i kulturowym wybranego regionu Polski, ofercie edukacyjnej regionu, która może być pomocnym narzędziem w przeprowadzeniu zajęć terenowych, nowych trendach w edukacji terenowej a tym samym sami będą mogli sprawdzić atrakcyjność takiej formy uczenia.
Jednocześnie uczestnicy szkolenia poznają zasady turystyki zrównoważonej.
Czas trwania
3 dni wyjazdowe
Forma
wyjazdowe
Termin
IV kwartał 2025, I lub II kwartał 2026
Informacje dodatkowe
- Każdy uczestnik szkolenia otrzyma certyfikat lub zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu.
- Podczas szkolenia zapewniamy catering.
- Projekt jest realizowany zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, uprzejmie prosimy o zabranie na szkolenie własnego notatnika oraz czegoś do pisania. Dzięki temu nie tylko zadbamy o środowisko, ale również zapewnimy komfort podczas zajęć.