Organizacja lekcji terenowych i edukacji regionalnej w edukacji geograficznej

loga poziom
Grafika szkolenia

Organizacja lekcji terenowych i edukacji regionalnej w edukacji geograficznej

Prowadzący

mgr Marta Helt

Grupa docelowa

Nauczyciele przedmiotowi, wychowawcy, specjaliści w szkole, nauczyciele świetlicy, kadra kierownicza szkoły.

Plan szkolenia

Głównym celem edukacyjnym geografii jak wynika z założeń podstawy programowej geografii zarówno w szkole podstawowej i ponadpodstawowej  jest integrowanie wiedzy ucznia o środowisku przyrodniczym z wiedzą społeczno-ekonomiczną i humanistyczną, dlatego zasadniczą częścią szkolenia jest wyjazd terenowy nauczycieli i obserwacja w terenie. Rola lekcji terenowych w edukacji geograficznej na różnych etapach jest bardzo duża a organizacja ciekawej  lekcji w terenie jest wymagającym wcześniejszego przygotowania zarówno pod względem merytorycznym jak i  metodycznym przedsięwzięciem. Natomiast edukacja regionalna to kształtowanie etycznego stosunku do małej ojczyzny, uwypuklanie  w procesie edukacyjnym i wychowawczym wartości jakie tkwią w przyrodniczym, kulturowym i społecznym otoczeniu ucznia.

Podczas zajęć terenowych uczestnicy mogą poczuć genius loci – czyli zespół materialnych i niematerialnych właściwości danego miejsca (ZASADA: zobaczyć, dotknąć, przeżyć). Przede wszystkim uczestnicy poznają zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji terenowej.

W pierwszej części szkolenia zostaną omówione ogólne cele organizacji lekcji poza murami szkoły. W tej części przeanalizowane zostaną treści z podstawy programowej, które powinno się realizować w terenie np. w formie warsztatów czy krótszych form  w  najbliższej okolicy.

Uczestnikom w kolejnym etapie zostanie ukazane znaczenie wyboru tematyki i atrakcyjności określania celów obserwacji oraz trafności ich doboru w odniesieniu do miejsca obserwacji oraz wieku odbiorcy. Uczestnicy szkolenia poznają także regulacje prawne dotyczące organizacji wycieczek szkolnych.

W kolejnej części szkolenia uczestnicy będą pracować nad dokumentacją wycieczki szkolnej oraz regulaminem wycieczki. Następnie uczestnicy poznają psychologiczne aspekty wpływu zajęć terenowych na kształtowanie kluczowych kompetencji u dzieci i młodzieży. Uczestnicy poznają przykładowe scenariusze lekcji terenowych oraz programy edukacyjne.

W następnej części szkolenia uczestnicy zapoznają się z zasadami projektowania wycieczek i etapami przygotowania zajęć terenowych oraz będą opracowywać przykładowe scenariusze lekcji terenowych.

Uczestnicy szkolenia nabędą wiedzę o potencjalne przyrodniczym i kulturowym wybranego regionu Polski, ofercie edukacyjnej  regionu, która może być pomocnym narzędziem w przeprowadzeniu zajęć terenowych, nowych trendach w edukacji terenowej a tym samym sami będą mogli sprawdzić atrakcyjność takiej formy uczenia.

Jednocześnie uczestnicy szkolenia poznają zasady turystyki zrównoważonej.

Czas trwania

3 dni wyjazdowe

Forma

wyjazdowe

Termin

IV kwartał 2025, I lub II kwartał 2026

Informacje dodatkowe

  • Każdy uczestnik szkolenia otrzyma certyfikat lub zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu.
  • Podczas szkolenia zapewniamy catering.
  • Projekt jest realizowany zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, uprzejmie prosimy o zabranie na szkolenie własnego notatnika oraz czegoś do pisania. Dzięki temu nie tylko zadbamy o środowisko, ale również zapewnimy komfort podczas zajęć.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER