Prawo konsumenckich usług kredytowych i płatniczych w działalności gospodarczej (lub handlowej)

loga poziom
Grafika szkolenia

Prawo konsumenckich usług kredytowych i płatniczych w działalności gospodarczej (lub handlowej)

Prowadzący

Dr hab. Edyta Rutkowska-Tomaszewska, prof. UWr.

Pracownik naukowo-dydaktyczny i kierownik Zakładu Zarządzania Finansami Instytutu Nauk Ekonomicznych Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Specjalizuje się w prawie rynku finansowego, zwłaszcza prawie usług finansowych z uwzględnieniem ochrony klienta, a także publicznego prawa rynku finansowego, zwłaszcza nadzoru nad rynkiem finansowym oraz praktykami rynkowymi instytucji finansowych. Autorka licznych publikacji (ponad 140) z zakresu wskazanej problematyki badawczej. Arbiter w Sądzie Polubownym przy Komisji Nadzoru Finansowego; członek Doradczego Komitetu Naukowego przy Rzeczniku Finansowym (2016-2019). Przewodnicząca Rady Forum Organizacji Konsumenckich FORKON, organizatorka i prelegentka na wielu konferencjach naukowych, autorka opinii prawnych i ekspertyz oraz szkoleniowiec z zakresu problematyki funkcjonowania rynku usług finansowych i ochrony klienta i nadzoru nad praktykami rynkowymi na nim.

Grupa docelowa

Szkolenie dedykowane dla wszystkich zainteresowanych mechanizmami ochrony konsumenta-kredytobiorcy przewidzianymi w ustawie o kredycie konsumenckim, ustawie o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami oraz konsumenta – użytkownika usług płatniczych przewidzianymi w ustawie o usługach płatniczych. W jego ramach zostanie przedstawiona problematyka prawa konsumenckich usług kredytowych i usług płatniczych z perspektywy przedsiębiorcy, który jest zobowiązany do przestrzegania tych przepisów i tym samym ponosi ryzyko braku zgodności na skutek zastosowania różnych sankcji prawnych, ale także pracowników organów ochrony konsumenta zajmujących się ich egzekwowaniem.

Plan szkolenia

W ramach szkolenia problematyka prawa ochrony konsumenta usług kredytowych (kredytu konsumenckiego i konsumenckiego kredytu hipotecznego) oraz usług płatniczych zostanie przedstawiona zarówno w ujęciu statycznym – z perspektywy przepisów prawnych wprowadzających różne mechanizmy ochrony konsumenta usług kredytowych i płatniczych i tym samym znacznie ograniczające swobodę umów i swobodę prowadzenia działalności gospodarczej (przepisów prawa konsumenckiego), jak dynamicznym – z perspektywy stosowania tych przepisów i pojawiających się na tym tle nadużyć ze strony przedsiębiorców (kredytodawców i dostawców usług płatniczych).

Zajęcia szkoleniowe będą podzielone na trzy części: dwie części teoretyczno-praktyczne oraz jedną  praktyczno-warsztatową:

  1. Prawo konsumenckich usług kredytowych (umów  kredytowych (kredyty konsumenckie i konsumenckie kredyty hipoteczne, konsumenckie kredyty bankowe) i ochrona kredytobiorcy w świetle ustawy o kredycie konsumenckim , ustawy o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami oraz ustawy Prawo bankowe
  2. Usługi płatnicze i ochrona użytkownika konsumenta usług płatniczych w świetle ustawy o usługach płatniczych
  3. Warsztat – rozwiązanie kazusu (kredytowo-płatniczego)

Szczegółowy program szkolenia:

I. Konsumenckie usługi kredytowe: 

  1. Pojęcie i specyfika i klasyfikacja konsumenckich usług kredytowych i konsumenckich umów kredytowych. Źródła prawa konsumenckich umów kredytowych i przewidziany w nich zakresy i mechanizmy ochrony kredytobiorcy konsumenta. 
  2. Swoboda umów w kształtowaniu treści umów o usługi kredytowe. Wzorce umowne i niedozwolone klauzule umowne w konsumenckich umowach o usługi kredytowe. Stan prawny i case study.
  3. Obowiązki informacyjne dostawców usług kredytowych wobec konsumentów i skutki ich niedochowania (sankcje za naruszenie obowiązków informacyjnych, m.in. sankcja kredytu darmowego, nieuczciwe praktyki rynkowe wprowadzające  w błąd; praktyki naruszające interesy konsumentów na rynku usług kredytowych). Stan prawny i case study.
  4. Koszty usług kredytowych i ograniczenia w zakresie swobody ich kształtowania. Stan prawny i case study.
  5. Prawa i obowiązki stron w umowach o usługi kredytowe. Szczególne uprawnienia konsumentów usług kredytowych.  Stan prawny i case study.
  6. Spory między kredytodawcami a konsumentami kredytobiorcami w świetle najnowszej praktyki sądów powszechnych i organów ochrony

II. Konsumenckie usługi płatnicze

  1. Umowy o usługi płatnicze – mechanizmy ochrony użytkownika usługi płatniczej, obowiązki informacyjne dostawcy usługi wobec użytkownika, prawa i obowiązki stron w świetle ustawy o usługach płatniczych 
  2. Odpowiedzialność za przeprowadzanie transakcji płatniczych w świetle ustawy o usługach płatniczych 
  3. Spory między dostawcami usług płatniczych a użytkownikami dotyczące transakcji płatniczych w świetle najnowszej praktyki sądów powszechnych i organów ochrony

III. Rozwiązywanie i omówienie kazusu- warsztat
Słuchacze podzieleni na grupy rozwiążą opracowany przez wykładowcę autorski kazus obejmujący problemy poruszane na wykładzie, dotyczący konstrukcji umowy o kredyt dla konsumentów (kredyt konsumencki, hipoteczny kredyt konsumencki, kredyt denominowany lub indeksowany do waluty innej niż waluta polska), z uwzględnieniem dodatkowych usług rachunku bankowego i usługi płatniczych pod kątem nieprawidłowości i możliwości dochodzenia roszczeń wynikających z zawartych umów, związanych ze stosowaniem w nich przez niedozwolonych klauzul umownych, nieuczciwych praktyk rynkowych i dochodzeniem innych roszczeń wynikających z naruszenia obowiązków nałożonych na kredytodawców i dostawców usług płatniczych wobec konsumentów w świetle analizowanych ustaw.

Czas trwania

20 h

Forma

stacjonarnie

Termin i miejsce

17 wrzesień 2025 godz. 9.00-17.00
18 wrzesień 2025 godz. 9.00-15.00
19 wrzesień 2025 godz. 9.00-15.00
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
ul. Uniwersytecka 22/26; 50-145 Wrocław
budynek D
sala 204D

Informacje dodatkowe

  • Każdy uczestnik szkolenia otrzyma certyfikat lub zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu.
  • Podczas szkolenia zapewniamy catering.
  • Projekt jest realizowany zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, uprzejmie prosimy o zabranie na szkolenie własnego notatnika oraz czegoś do pisania. Dzięki temu nie tylko zadbamy o środowisko, ale również zapewnimy komfort podczas zajęć.

Zapisz się na szkolenie

1. Pobierz formularz zgłoszeniowy

2. Wypełnij i podpisz.

3. Skan odeślij na adres: rozwoj.kadr@uwr.edu.pl

Możesz również odesłać wersję papierową na adres:
Uniwersytet Wrocławski
Centrum Transferu Technologii
pl. Uniwersytecki 1
50-137 Wrocław

Wysłanie formularza nie oznacza przyjęcia na szkolenie. Przed szkoleniem dostaniesz informację o zakwalifikowaniu się do uczestnictwa w szkoleniu.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER