

Prawo konsumenckich usług kredytowych i płatniczych w działalności gospodarczej (lub handlowej)
Prowadzący
Dr hab. Edyta Rutkowska-Tomaszewska, prof. UWr. ORCID number: 0000-0001-9359-7034
Doktor habilitowany nauk prawnych, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, pracownik naukowo-dydaktyczny i kierownik Zakładu Zarządzania Finansami Instytutu Nauk Ekonomicznych Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Specjalizuje się w prawie rynku finansowego, zwłaszcza prawie usług finansowych z uwzględnieniem ochrony klienta (zwłaszcza konsumenta), a także publicznego prawa rynku finansowego, zwłaszcza nadzoru nad rynkiem finansowym oraz praktykami rynkowymi instytucji finansowych. Autorka licznych publikacji (ponad 140) z zakresu wskazanej problematyki badawczej (https://prawo.uni.wroc.pl/user/12159), w tym: 4 monografii (Bankowe wzorce umowne 2002; Naruszenie obowiązków informacyjnych banków w prawie umów konsumenckich 2009; Nieuczciwe praktyki na rynku bankowych usług konsumenckich 2011; Ochrona prawna klienta na rynku usług bankowych 2013); redaktor i współautorka monografii, w tym anglojęzycznych przy współpracy międzynarodowej) – 7: Odwrócona hipoteka” jako nowa usługa na rynku finansowym (2017), Ochrona klienta na rynku usług finansowych w świetle aktualnych problemów i regulacji prawnych (2017), Ochrona konsumenta na polskim i międzynarodowym rynku finansowym” (2019), Informacja na rynku usług finansowych (2019), Public and Private Law and the Challenges of New Technologies and Digital Markets (2020) – Regulatory challenges (v. 1)-Legal Aspects of FinTech (v.2); Ekonomia jako dyscyplina naukowa i kierunek kształcenia. Aktualne trendy i pożądane kierunki zmian (2020); Manipulacje i oszustwa wobec konsumentów na rynku finansowym: wykrywanie, przeciwdziałanie, zapobieganie (2020) oraz licznych artykułów naukowych, rozdziałów w monografiach. Arbiter w Sądzie Polubownym przy Komisji Nadzoru Finansowego; członek Doradczego Komitetu Naukowego przy Rzeczniku Finansowym (2016-2019); członek Rady Naukowej czasopism: „Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego”, „Finanse i Prawo Finansowe”; członek Kolegium Redakcyjnego (redaktor tematyczna ds. regulacji rynku finansowego i ochrony klienta usług finansowych) czasopisma „internetowy Kwartalnik Antymonopolowy i Regulacyjny” (iKAR); członek Grupy eksperckiej „Financial Services User Group” przy Komisji Europejskiej (2019-2021); Przewodnicząca Doradczego Komitetu Naukowego przy Rzeczniku Finansowym i Kapituły Konkursu Rzecznika Finansowego na Konkursu o Nagrodę Rzecznika Finansowego za najlepszą pracę doktorską, magisterską, licencjacką i podyplomową z zakresu ochrony klienta na rynku finansowym (2023-2026), członek Komisji Etyki Bankowej przy Związku Banków Polskich (2023-2026), Przewodnicząca Rady Forum Organizacji Konsumenckich FORKON, organizatorka i prelegentka na wielu konferencjach naukowych, autorka opinii prawnych i ekspertyz oraz szkoleniowiec z zakresu problematyki funkcjonowania rynku usług finansowych i ochrony klienta i nadzoru nad praktykami rynkowymi na nim.
Grupa docelowa
Szkolenie dedykowane dla wszystkich zainteresowanych mechanizmami ochrony konsumenta-kredytobiorcy przewidzianymi w ustawie o kredycie konsumenckim, ustawie o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami oraz konsumenta – użytkownika usług płatniczych przewidzianymi w ustawie o usługach płatniczych. W jego ramach zostanie przedstawiona problematyka prawa konsumenckich usług kredytowych i usług płatniczych z perspektywy przedsiębiorcy, który jest zobowiązany do przestrzegania tych przepisów i tym samym ponosi ryzyko braku zgodności na skutek zastosowania różnych sankcji prawnych, ale także pracowników organów ochrony konsumenta zajmujących się ich egzekwowaniem.
Plan szkolenia
W ramach szkolenia problematyka prawa ochrony konsumenta usług kredytowych (kredytu konsumenckiego i konsumenckiego kredytu hipotecznego) oraz usług płatniczych zostanie przedstawiona zarówno w ujęciu statycznym – z perspektywy przepisów prawnych wprowadzających różne mechanizmy ochrony konsumenta usług kredytowych i płatniczych i tym samym znacznie ograniczające swobodę umów i swobodę prowadzenia działalności gospodarczej (przepisów prawa konsumenckiego), jak dynamicznym – z perspektywy stosowania tych przepisów i pojawiających się na tym tle nadużyć ze strony przedsiębiorców (kredytodawców i dostawców usług płatniczych).
Zajęcia szkoleniowe będą podzielone na trzy części: dwie części teoretyczno-praktyczne oraz jedną praktyczno-warsztatową:
- Prawo konsumenckich usług kredytowych (umów kredytowych (kredyty konsumenckie i konsumenckie kredyty hipoteczne, konsumenckie kredyty bankowe) i ochrona kredytobiorcy w świetle ustawy o kredycie konsumenckim , ustawy o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami oraz ustawy Prawo bankowe
- Usługi płatnicze i ochrona użytkownika konsumenta usług płatniczych w świetle ustawy o usługach płatniczych
- Warsztat – rozwiązanie kazusu (kredytowo-płatniczego)
Szczegółowy program szkolenia:
I. Konsumenckie usługi kredytowe:
- Pojęcie i specyfika i klasyfikacja konsumenckich usług kredytowych i konsumenckich umów kredytowych. Źródła prawa konsumenckich umów kredytowych i przewidziany w nich zakresy i mechanizmy ochrony kredytobiorcy konsumenta.
- Swoboda umów w kształtowaniu treści umów o usługi kredytowe. Wzorce umowne i niedozwolone klauzule umowne w konsumenckich umowach o usługi kredytowe. Stan prawny i case study.
- Obowiązki informacyjne dostawców usług kredytowych wobec konsumentów i skutki ich niedochowania (sankcje za naruszenie obowiązków informacyjnych, m.in. sankcja kredytu darmowego, nieuczciwe praktyki rynkowe wprowadzające w błąd; praktyki naruszające interesy konsumentów na rynku usług kredytowych). Stan prawny i case study.
- Koszty usług kredytowych i ograniczenia w zakresie swobody ich kształtowania. Stan prawny i case study.
- Prawa i obowiązki stron w umowach o usługi kredytowe. Szczególne uprawnienia konsumentów usług kredytowych. Stan prawny i case study.
- Spory między kredytodawcami a konsumentami kredytobiorcami w świetle najnowszej praktyki sądów powszechnych i organów ochrony
II. Konsumenckie usługi płatnicze
- Umowy o usługi płatnicze – mechanizmy ochrony użytkownika usługi płatniczej, obowiązki informacyjne dostawcy usługi wobec użytkownika, prawa i obowiązki stron w świetle ustawy o usługach płatniczych
- Odpowiedzialność za przeprowadzanie transakcji płatniczych w świetle ustawy o usługach płatniczych
- Spory między dostawcami usług płatniczych a użytkownikami dotyczące transakcji płatniczych w świetle najnowszej praktyki sądów powszechnych i organów ochrony
III. Rozwiązywanie i omówienie kazusu- warsztat
Słuchacze podzieleni na grupy rozwiążą opracowany przez wykładowcę autorski kazus obejmujący problemy poruszane na wykładzie, dotyczący konstrukcji umowy o kredyt dla konsumentów (kredyt konsumencki, hipoteczny kredyt konsumencki, kredyt denominowany lub indeksowany do waluty innej niż waluta polska), z uwzględnieniem dodatkowych usług rachunku bankowego i usługi płatniczych pod kątem nieprawidłowości i możliwości dochodzenia roszczeń wynikających z zawartych umów, związanych ze stosowaniem w nich przez niedozwolonych klauzul umownych, nieuczciwych praktyk rynkowych i dochodzeniem innych roszczeń wynikających z naruszenia obowiązków nałożonych na kredytodawców i dostawców usług płatniczych wobec konsumentów w świetle analizowanych ustaw.
Czas trwania
20 h
Forma
stacjonarnie
Termin i miejsce
Terminy wkrótce
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
ul. Uniwersytecka 22/26; 50-145 Wrocław
budynek D
sala 204D
Informacje dodatkowe
- Każdy uczestnik szkolenia otrzyma certyfikat lub zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu.
- Podczas szkolenia zapewniamy catering.
- Projekt jest realizowany zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, uprzejmie prosimy o zabranie na szkolenie własnego notatnika oraz czegoś do pisania. Dzięki temu nie tylko zadbamy o środowisko, ale również zapewnimy komfort podczas zajęć.
Zapisz się na szkolenie
1. Pobierz formularz zgłoszeniowy
2. Wypełnij i podpisz.
3. Skan odeślij na adres: rozwoj.kadr@uwr.edu.pl
Możesz również odesłać wersję papierową na adres:
Uniwersytet Wrocławski
Centrum Transferu Technologii
pl. Uniwersytecki 1
50-137 Wrocław
Wysłanie formularza nie oznacza przyjęcia na szkolenie. Przed szkoleniem dostaniesz informację o zakwalifikowaniu się do uczestnictwa w szkoleniu.
