

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – kluczowe kompetencje kadry pedagogicznej
Prowadzący
mgr Marzena Tkocz
Grupa docelowa
Członkowie zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole (koordynator ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, specjaliści w szkole, wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, nauczyciele świetlicy).
Plan szkolenia
I. Diagnoza kompetencji kadry pedagogicznej w obszarze udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
1. Wiedzowe kompetencje kadry pedagogicznej w szkole włączającej.
Autodiagnoza i pogłębienie:
a) wiedzy na temat kluczowych założeń edukacji włączającej;
b) wiedzy z zakresu prawa oświatowego, niezbędnej przy organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
2. Umiejętnościowe kompetencje kadry pedagogicznej w szkole włączającej.
Autodiagnoza umiejętności i napotykanych trudności w obszarze:
a) planowania i organizacji pracy zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
b) prowadzenia dokumentacji związanej z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole;
c) współpracy w zespołach ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
d) współpracy z rodzicami/opiekunami uczniów ze SPE;
e) realizacji działań pomocowych;
f) ewaluacji sposobu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
3. Postawy kadry pedagogicznej w szkole włączającej.
Autodiagnoza i pogłębienie rozumienia osobistych przekonań na temat inkluzji i ich wpływu na postawy przejawiane w pracy z uczniem ze SPE i jego rodziną.
II. Wsparcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole
1.Uczeń wymagający wsparcia (uczeń z orzeczeniem, opinią, zaświadczeniem lekarskim, bez dokumentacji) – zasady organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.
2.Planowanie i organizacja pracy zespołów ds. pomocy psychologiczno -pedagogicznej (przykłady dobrych praktyk)
a) rola koordynatora Zespołu ds. PPP, podział zadań między członków Zespołu, opracowywanie rocznych planów pracy i sprawozdań z wykonywanych zadań indywidualnych i zespołowych (wzory dokumentów);
b) opracowanie zasad przepływu dokumentów w szkole;
c) opracowanie Standardów pracy Zespołu ds. PPP (zasady współpracy specjalistów z nauczycielami, wychowawcami klas i rodzicami uczniów, etyka pracy członków Zespołu).
3.Zespołowa funkcjonalna diagnoza potrzeb ucznia (studium przypadku – uczeń ze spektrum autyzmu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej)
a) niezbędne narzędzia diagnostyczne ( wzory arkuszy obserwacji);
b) wymiana informacji między członkami Zespołu;
c) współpraca przy opracowywaniu diagnozy funkcjonalnej (formularze konsultacji, wzory WOPFU).
4. Zespołowe programowanie działań edukacyjno – terapeutycznych (studium przypadku – uczeń ze spektrum autyzmu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej)
a) opracowywanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (wzory dokumentów);
– wyznaczanie celów edukacyjnych i terapeutycznych;
– opracowywanie dostosowań edukacyjnych przez nauczycieli przedmiotu (w odniesieniu do wymagań edukacyjnych);
– współpraca z uczniem i jego rodzicami/ opiekunami w opracowywaniu dokumentu IPET.
b) uczeń z opinią – opracowywanie arkuszy dostosowań.
5. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
a) realizowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
– realizacja dostosowań przez nauczycieli przedmiotu;
– realizacja zaplanowanych zajęć specjalistycznych;
– zasady prowadzenia dzienników specjalistów.
b) udzielanie bieżącego wsparcia uczniowi ze SPE
– pierwsza pomoc psychologiczna w szkole – podstawowe kompetencje psychologiczne kadry pedagogicznej.
6. Ewaluacja skuteczności wsparcia, udzielanego w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole (wzory narzędzi i dokumentacji).
7. Wykorzystywanie technologii informacyjnych w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i opracowywaniu dokumentacji.
III. Wsparcie kadry pedagogicznej w szkole.
- Trudności w pracy z uczniem ze SPE napotykane przez nauczycieli, wychowawców, nauczycieli współorganizujących proces kształcenia. Autodiagnoza przyczyn trudności i osobistych zasobów w pracy z uczniem ze SPE. Przykłady wsparcia ze strony Zespołu ds. PPP (w oparciu o wybrane sytuacje trudne).
- Trudności w pracy napotykane przez specjalistów z Zespołu ds. PPP. Autodiagnoza przyczyn trudności, potrzeby wsparcia i osobistych zasobów w pracy z uczniem ze SPE. Rola superwizji edukacyjnej (indywidualnej i grupowej).
- Nastawienie na rozwój vs. nastawienie na stałość w pracy nauczyciela.
- Narzędzia autoewaluacji sprzyjające rozwojowi zawodowemu (wzory ankiet).
- Szkolenia kadry pedagogicznej, związane z organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
IV. Wsparcie rodzica/opiekuna ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole
1. Typy rodziców/opiekunów uczniów ze SPE i ich kluczowe potrzeby. Reakcje rodziców na diagnozę/chorobę dziecka.
2. Trudności rodzica/opiekuna ucznia ze SPE
- we współpracy z Dyrekcją,
- w relacjach z nauczycielami,
- we współpracy ze specjalistami z Zespołu ds. PPP;
- we współpracy z rodzicami innych uczniów,
- w relacji z własnym dzieckiem.
3. Kompetencje miękkie kadry pedagogicznej w procesie wspierania rodziców (empatyczny dialog, rozmowy naprawcze, mediacje) – symulacje rozmów.
4. Pomoc rodzinie w kryzysie. Formy wsparcie rodzica/opiekuna ze strony szkoły na przykładzie wybranych sytuacji trudnych. Grupa wsparcia dla rodziców. Współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami pozaszkolnymi w procesie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
V. Włączająca szkoła, jako miejsce wsparcia psychologicznego i pedagogicznego.
- Misja i wizja szkoły włączającej w praktyce.
- Realizacja zasad inkluzji w codziennym życiu szkoły (projektowanie uniwersalne, racjonalne dostosowania i modyfikacje w edukacji, praca ze zróżnicowaną grupą, ocenianie kształtujące, współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym).
- Kultura organizacyjna i klimat społeczny szkoły włączającej.
- Szkoła jako społeczność ucząca się. Rola liderów wewnątrzszkolnych.
- Prawo wewnątrzszkolne a wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w szkole.
- Przykłady dobrych praktyk, inspirujących placówek, liderów zmiany (wideo szkoleniowe).
Czas trwania
32 h
Forma
stacjonarnie
Termin i miejsce
4, 11, 18, 25 październik i 8 listopad
godz. 9.00-16.00
Biblioteka Uniwersytecka
ul. Joliot-Curie 12; 50-383 Wrocław
sala 2
Informacje dodatkowe
- Każdy uczestnik szkolenia otrzyma certyfikat lub zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu.
- Podczas szkolenia zapewniamy catering.
- Projekt jest realizowany zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, uprzejmie prosimy o zabranie na szkolenie własnego notatnika oraz czegoś do pisania. Dzięki temu nie tylko zadbamy o środowisko, ale również zapewnimy komfort podczas zajęć.
Zapisz się na szkolenie
1. Pobierz formularz zgłoszeniowy
2. Wypełnij i podpisz.
3. Skan odeślij na adres: rozwoj.kadr@uwr.edu.pl
Możesz również odesłać wersję papierową na adres:
Uniwersytet Wrocławski
Centrum Transferu Technologii
pl. Uniwersytecki 1
50-137 Wrocław
Wysłanie formularza nie oznacza przyjęcia na szkolenie. Przed szkoleniem dostaniesz informację o zakwalifikowaniu się do uczestnictwa w szkoleniu.