Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – kluczowe kompetencje kadry pedagogicznej

loga poziom
Grafika szkolenia

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole – kluczowe kompetencje kadry pedagogicznej

Prowadzący

mgr Marzena Tkocz 

Grupa docelowa

Członkowie zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole (koordynator ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole, specjaliści w szkole, wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi, nauczyciele świetlicy).

Plan szkolenia

I. Diagnoza kompetencji kadry pedagogicznej w obszarze  udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

1. Wiedzowe kompetencje kadry pedagogicznej w szkole włączającej.
Autodiagnoza i pogłębienie:
a)  wiedzy na temat kluczowych założeń edukacji włączającej;
b)  wiedzy z zakresu prawa oświatowego, niezbędnej przy organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

2. Umiejętnościowe kompetencje kadry pedagogicznej w szkole włączającej.
Autodiagnoza umiejętności i napotykanych trudności w obszarze:
a) planowania i organizacji pracy zespołów ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
b) prowadzenia dokumentacji związanej z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole;
c) współpracy w zespołach ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
d) współpracy z rodzicami/opiekunami uczniów ze SPE;
e) realizacji działań pomocowych;
f) ewaluacji sposobu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

3. Postawy kadry pedagogicznej w szkole włączającej.
Autodiagnoza i pogłębienie rozumienia osobistych przekonań na temat inkluzji i ich wpływu na postawy przejawiane w pracy z uczniem ze SPE i jego rodziną.

II. Wsparcie ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole

 1.Uczeń wymagający wsparcia (uczeń z orzeczeniem, opinią,  zaświadczeniem lekarskim, bez dokumentacji) – zasady organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole.

 2.Planowanie i organizacja pracy zespołów ds. pomocy psychologiczno -pedagogicznej (przykłady dobrych praktyk)
a) rola koordynatora Zespołu ds. PPP, podział zadań między członków Zespołu, opracowywanie rocznych planów pracy i sprawozdań z wykonywanych zadań indywidualnych i zespołowych (wzory dokumentów);
b) opracowanie zasad przepływu dokumentów  w szkole;
c) opracowanie Standardów pracy Zespołu ds. PPP (zasady współpracy specjalistów z nauczycielami, wychowawcami klas i rodzicami uczniów, etyka pracy członków Zespołu).

3.Zespołowa funkcjonalna diagnoza potrzeb ucznia (studium przypadku – uczeń ze spektrum autyzmu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej)
a) niezbędne narzędzia diagnostyczne ( wzory arkuszy obserwacji); 
b) wymiana informacji między członkami Zespołu;
c) współpraca przy opracowywaniu diagnozy funkcjonalnej (formularze konsultacji, wzory WOPFU).

4. Zespołowe programowanie działań edukacyjno – terapeutycznych (studium przypadku – uczeń ze spektrum autyzmu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej)
a) opracowywanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych (wzory dokumentów);
– wyznaczanie celów edukacyjnych i terapeutycznych;
– opracowywanie dostosowań edukacyjnych przez nauczycieli przedmiotu (w odniesieniu do wymagań edukacyjnych);
– współpraca z uczniem i jego rodzicami/ opiekunami w opracowywaniu dokumentu IPET.
b) uczeń z opinią – opracowywanie arkuszy dostosowań.

5. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
a) realizowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
–  realizacja dostosowań przez nauczycieli przedmiotu;
–  realizacja zaplanowanych zajęć specjalistycznych;
–  zasady prowadzenia dzienników specjalistów.
b) udzielanie bieżącego wsparcia uczniowi ze SPE
– pierwsza pomoc psychologiczna w szkole – podstawowe kompetencje psychologiczne kadry pedagogicznej.

6. Ewaluacja skuteczności wsparcia, udzielanego w  ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole (wzory narzędzi i dokumentacji).

7. Wykorzystywanie technologii informacyjnych  w organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i opracowywaniu dokumentacji. 

III. Wsparcie kadry pedagogicznej w szkole.

  1. Trudności w pracy z uczniem ze SPE napotykane przez nauczycieli, wychowawców, nauczycieli współorganizujących proces kształcenia. Autodiagnoza przyczyn trudności i osobistych zasobów w pracy z uczniem ze SPE. Przykłady wsparcia ze strony Zespołu ds. PPP (w oparciu  o wybrane sytuacje trudne).
  2. Trudności w pracy napotykane przez specjalistów z Zespołu ds. PPP. Autodiagnoza przyczyn trudności, potrzeby wsparcia i osobistych zasobów w pracy z uczniem ze SPE. Rola superwizji edukacyjnej (indywidualnej i grupowej).
  3. Nastawienie na rozwój vs. nastawienie na stałość w pracy nauczyciela.
  4. Narzędzia autoewaluacji sprzyjające rozwojowi zawodowemu (wzory ankiet).
  5. Szkolenia kadry pedagogicznej, związane z organizowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

IV. Wsparcie rodzica/opiekuna ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole

1. Typy rodziców/opiekunów uczniów ze SPE i ich kluczowe potrzeby. Reakcje rodziców na diagnozę/chorobę dziecka.

2. Trudności rodzica/opiekuna ucznia ze SPE 

  1. we współpracy z Dyrekcją,
  2. w relacjach z nauczycielami,
  3. we współpracy ze specjalistami z Zespołu ds. PPP;
  4. we współpracy z rodzicami innych uczniów,
  5. w relacji z własnym dzieckiem.

3. Kompetencje miękkie  kadry pedagogicznej w procesie wspierania rodziców (empatyczny dialog, rozmowy naprawcze, mediacje) –  symulacje rozmów.

 4. Pomoc rodzinie w kryzysie. Formy wsparcie rodzica/opiekuna ze strony szkoły na przykładzie wybranych sytuacji trudnych. Grupa wsparcia dla rodziców. Współpraca szkoły z instytucjami i organizacjami  pozaszkolnymi w procesie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

V. Włączająca szkoła, jako miejsce wsparcia psychologicznego i pedagogicznego. 

  1. Misja i wizja szkoły włączającej w praktyce.
  2. Realizacja zasad inkluzji w codziennym życiu szkoły (projektowanie uniwersalne, racjonalne dostosowania i modyfikacje w edukacji, praca ze zróżnicowaną grupą, ocenianie kształtujące, współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym).
  3. Kultura organizacyjna i klimat społeczny szkoły włączającej.
  4. Szkoła jako społeczność ucząca się. Rola liderów wewnątrzszkolnych.
  5. Prawo wewnątrzszkolne a wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w szkole.
  6. Przykłady dobrych praktyk, inspirujących placówek, liderów zmiany (wideo szkoleniowe).

Czas trwania

32 h

Forma

stacjonarnie

Termin i miejsce

4, 11, 18, 25 październik i 8 listopad
godz. 9.00-16.00
Biblioteka Uniwersytecka
ul. Joliot-Curie 12; 50-383 Wrocław
sala 2

Informacje dodatkowe

  • Każdy uczestnik szkolenia otrzyma certyfikat lub zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu.
  • Podczas szkolenia zapewniamy catering.
  • Projekt jest realizowany zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, uprzejmie prosimy o zabranie na szkolenie własnego notatnika oraz czegoś do pisania. Dzięki temu nie tylko zadbamy o środowisko, ale również zapewnimy komfort podczas zajęć.

Zapisz się na szkolenie

1. Pobierz formularz zgłoszeniowy

2. Wypełnij i podpisz.

3. Skan odeślij na adres: rozwoj.kadr@uwr.edu.pl

Możesz również odesłać wersję papierową na adres:
Uniwersytet Wrocławski
Centrum Transferu Technologii
pl. Uniwersytecki 1
50-137 Wrocław

Wysłanie formularza nie oznacza przyjęcia na szkolenie. Przed szkoleniem dostaniesz informację o zakwalifikowaniu się do uczestnictwa w szkoleniu.

Projekt "Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER