

Zarządzanie międzykulturowe w organizacji i warsztat kompetencji międzykulturowych
Prowadzący
dr Anna Cichecka
dr hab. Maciej Bachryj
Grupa docelowa
Osoby, które w pracy zawodowej podejmują kontakty z osobami o odmiennym niż ich własny kontekst kulturowy.
Plan szkolenia
- Wprowadzenie do szkolenia. Integracja.
- Co to jest kultura? Odkrywanie wartości, norm i tradycji.
- Psychologiczne, kulturowe i sytuacyjne ramy zachowań społecznych.
- Kultura jako regulator zachowania i kryterium waloryzacji.
- Stereotypy i uprzedzenia.
- Kompetencja międzykulturowa i szok kulturowy.
- Wymiary różnić kulturowych i ich wpływ na zachowanie i doświadczanie rzeczywistości:
- Indywidualizm-kolektywizm
- Dystans władzy
- Męskość-kobiecość
- Unikanie-niepewności
- Uniwersalizm-partykularyzm
- Wycinkowość-całościowość
- Powściągliwość-emocjonalność
- Status osiągany-status przypisany
- Etnocentryzm-etnorelatywizm.
- Różnice międzykulturowe w relacjach społecznych i biznesowych. Przykłady państw azjatyckich.
- Różnice międzykulturowe w relacjach społecznych i biznesowych. Przykłady państw afrykańskich.
- Różnice międzykulturowe w relacjach społecznych i biznesowych. Przykłady państw europejskich.
- Specyfika komunikacji międzykulturowej.
- Komunikacja wysoko i niskokontekstowa.
- Incydenty krytyczne.
- Budowanie zaufania i współpracy w zespołach wielokulturowych.
- Podsumowanie, dyskusja, refleksja.
Współczesne organizacje coraz częściej stanowią platformę interakcji pomiędzy osobami wywodzącymi się z różnych przestrzeni kulturowych. Tym samym kulturowy bagaż członków i członkiń takiego zespołu stanowi istotny element dynamizujący relację między nimi i wpływający na efektywność organizacji w polu jej działania. Szkolenie „Zarządzanie międzykulturowe w organizacji” ma na celu dostarczenie jego uczestniczkom i uczestnikom wiedzy i rozwinięcie kompetencji ułatwiających budowanie efektywnych satysfakcjonujących relacji w zespole, z uwzględnieniem kulturowej różnorodności zespołu, w celu unikania potencjalnych nieporozumień i konfliktów.
Cele szkolenia
- Zrozumienie roli i znaczenia kulturowych uwarunkowań zachowań społecznych
Uczestnicy i uczestniczki odkryją, jak kultura kształtuje sposób postrzegania i interpretacji świata przez ludzi. Zrozumieją, w jaki sposób różnice wynikające z kulturowych uwarunkowań odzwierciedlają się w wartościach, normach i oczekiwaniach, które wpływają na zachowania jednostek i grup. Zdobyta wiedza stanie się solidną podstawą do identyfikowania źródeł potencjalnych konfliktów na tle kulturowym oraz skutecznego ich łagodzenia.
- Rozwijanie świadomości wpływu różnic kulturowych na komunikację i współpracę
Szkolenie pozwoli zrozumieć, jak różnice kulturowe ujawniają się w procesie komunikacji międzyludzkiej oraz jak adaptować swój styl komunikacji do wymogów środowiska międzykulturowego, w celu zwiększenia efektywności procesów komunikacyjnych. Uczestnicy i uczestniczki nauczą się rozpoznawać różne style komunikacji, w tym wysoko- i niskokontekstowe, oraz ich wpływ na wzajemne zrozumienie. Poznają techniki budowania jasnego przekazu, uwzględniającego kulturowe oczekiwania odbiorców.
- Nabycie umiejętności identyfikowania i przełamywania stereotypów oraz uprzedzeń
Uczestnicy i uczestniczki dowiedzą się jak stereotypy i uprzedzenia wpływają na percepcję oraz ocenę innych osób. Zostaną uwrażliwieni na ryzyko błędów poznawczych wynikających ze specyfiki procesów poznania społecznego, które mogą zniekształcać rozumienie sytuacji i zachowań innych ludzi. Zdobyta wiedza pomoże w rozwijaniu kompetencji potrzebnych do tworzenia inkluzywnego środowiska pracy, które minimalizuje ryzyko utraty cennych zasobów wiedzy i umiejętności członków zespołu z powodu nieporozumień kulturowych.
- Poznanie metod zarządzania zespołami wielokulturowymi
Szkolenie wyposaży uczestników i uczestniczki w praktyczne narzędzia wspierające efektywne zarządzanie zespołami wielokulturowymi. Obejmą one metody ułatwiające budowanie zrozumienia, zaufania oraz adaptację stylu zarządzania do zróżnicowanych oczekiwań kulturowych. Proces ten zostanie oparty na analizie różnych studiów przypadku, które pozwolą lepiej zrozumieć wyzwania i strategie działania w środowiskach wielokulturowych.
Czas trwania
32 h
Forma
stacjonarnie
Termin i miejsce
03, 04, 10 i 11 październik 2025
godz. 9.00-17.00
Wydział Nauk Społecznych
ul. Koszarowa 3; 51-168 Wrocław
Informacje dodatkowe
- Każdy uczestnik szkolenia otrzyma certyfikat lub zaświadczenie uczestnictwa w szkoleniu.
- Podczas szkolenia zapewniamy catering.
- Projekt jest realizowany zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju. W związku z tym, uprzejmie prosimy o zabranie na szkolenie własnego notatnika oraz czegoś do pisania. Dzięki temu nie tylko zadbamy o środowisko, ale również zapewnimy komfort podczas zajęć.
Zapisz się na szkolenie
1. Pobierz formularz zgłoszeniowy
2. Wypełnij i podpisz.
3. Skan odeślij na adres: rozwoj.kadr@uwr.edu.pl
Możesz również odesłać wersję papierową na adres:
Uniwersytet Wrocławski
Centrum Transferu Technologii
pl. Uniwersytecki 1
50-137 Wrocław
Wysłanie formularza nie oznacza przyjęcia na szkolenie. Przed szkoleniem dostaniesz informację o zakwalifikowaniu się do uczestnictwa w szkoleniu.